Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden - ULTIFY

Artikel 1: Toepasselijkheid

1.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de geleverde Diensten (hierna gedefinieerd) door ULTIFY BV, met zetel te 9255 Buggenhout, Krapstraat 64A en met als ondernemingsnummer BE 1016.263.357 (hierna ook “ULTIFY” of “we/wij/ons/onze” genoemd).

Contact opnemen met ULTIFY kan via:

1.2. De “Klant” (hierna ook “je/jij/jou/jouw”) verwijst naar de natuurlijke persoon of rechtspersoon die bij ULTIFY Diensten afneemt.

1.3. Onderhavige algemene voorwaarden zijn steeds raadpleegbaar via deze link.

1.4. De algemene voorwaarden worden steeds vóór het afsluiten van de overeenkomst ter beschikking gesteld van de Klant.

1.5. De bepalingen van deze algemene voorwaarden zijn van toepassing zodra de Klant de offerte heeft ondertekend en blijven van kracht gedurende de gehele contractuele relatie tussen ULTIFY en de Klant, tenzij schriftelijk anders overeengekomen door beide partijen.

1.6. De voorwaarden van de Klant zullen enkel van toepassing zijn als zowel ULTIFY als de Klant ze, voorafgaand aan de uitvoering van de bestelling, uitdrukkelijk en schriftelijk voor akkoord hebben bevestigd in bijzondere voorwaarden.

1.7. Van deze algemene voorwaarden kan enkel bij schriftelijke overeenkomst worden afgeweken, waarbij de overeengekomen afwijking enkel de bepalingen uit deze algemene voorwaarden vervangt waarop deze afwijking betrekking heeft.

Artikel 2: Omschrijving van de Dienstverlening

2.1. De “Dienst(en)” omvatten een breed scala aan reinigings- en onderhoudswerkzaamheden. ULTIFY biedt zowel algemene als gespecialiseerde schoonmaakdiensten aan voor verschillende sectoren.

  • Algemene schoonmaak: reguliere schoonmaak van kantoren, woningen, scholen, ziekenhuizen en andere gebouwen.
  • Industriële reiniging: schoonmaakdiensten in fabrieken, magazijnen en andere industriële locaties.
  • Schoonmaak na bouw- of renovatieprojecten: grondige reiniging na bouw- of renovatiewerkzaamheden.
  • Schoonmaak na brand of vandalisme: specifieke schoonmaakdiensten om schade door brand of vandalisme te herstellen.
  • Vloeronderhoud: reinigen, polijsten, schuren en beschermen van verschillende vloeroppervlakken.
  • Graffitiverwijdering: professionele verwijdering van graffiti.
  • Duivenwering: installatie en onderhoud van systemen om duiven te weren.
  • Ontmossing: verwijdering van mos van daken, terrassen en andere oppervlakken.
  • Reiniging van zonnepanelen: efficiënt reinigen van zonnepanelen.
  • Terras- en gevelreiniging: periodieke en intensieve reiniging van terrassen en gevels.
  • Dak- en ramenreiniging: professionele schoonmaak van daken en ramen.
  • Schoorsteenwerken: reinigen en inspecteren van schoorstenen met camera.
  • Verhuur van veegmachines: verhuur van industriële veegmachines.
  • Verkoop van schoonmaakproducten: levering van hoogwaardige schoonmaakmiddelen en -materialen.

2.2. Deze opsomming is geenszins limitatief en reinigingswerken kunnen in de breedste zin van het woord worden begrepen.

Artikel 3: Definities

3.1. Een “Eenmalige prestatie” is een éénmalige opdracht die moet worden uitgevoerd door ULTIFY.

3.2. Een “Herhaaldelijke prestatie” is een Dienst die in een reeks van beurten wordt uitgevoerd.

3.3. Onder de “Dienst” of de “Diensten” worden zowel Eenmalige Prestaties als Herhaaldelijke Prestaties begrepen.

Artikel 4: Aanbod en Adviezen

4.1. De catalogi, reclamefolders, prijslijsten en dergelijke hebben slechts een indicatieve waarde.

4.2. Voor wat betreft de adviezen van ULTIFY rust op ULTIFY een middelenverbintenis en geenszins een resultaatsverbintenis.

4.3. Vooraleer ULTIFY een offerte opstelt, dient de Klant ULTIFY te voorzien van alle relevante informatie met betrekking tot het project.

4.4. Indien er bijkomende werken – die niet werden omvat in de offerteprijs – moeten worden uitgevoerd door ULTIFY, dan zal dit leiden tot een meerprijs. ULTIFY zal de Klant hierover op een transparante wijze informeren en een bijkomende offerte overmaken aan de Klant die de Klant moet aanvaarden alvorens zij overgaan tot de uitvoering van de bijkomende werken.

Onder bijkomende werken wordt verstaan, zonder een limitatieve opsomming te zijn:

  • Indien de staat van de Werf op het moment van uitvoering van de Diensten aanzienlijk afwijkt van de staat ten tijde van de plaatsbeschrijving of zoals uiteengezet in de gedetailleerde omschrijving door de Klant overeenkomstig Artikel 4.3, en dit leidt tot aanvullende werkzaamheden opdat ULTIFY haar Diensten volgens de regels van de kunst kan uitvoeren;
  • Etc.

Indien de Klant de bijkomende offerte niet of niet tijdig aanvaardt, zal ULTIFY geen bijkomende werken uitvoeren die niet inbegrepen zijn in de oorspronkelijke offerteprijs. De Klant aanvaardt dat hierdoor het eindresultaat mogelijk niet zal voldoen aan de hoge kwaliteitsnormen en afwerking die ULTIFY nastreeft.

Onafhankelijk van de prijs opgenomen in de offerte zullen, in geval van bijkomende werken, steeds de werkelijk gepresteerde uren en de werkelijk gebruikte materialen worden aangerekend. Indien de Klant de door ULTIFY meegedeelde bijkomende werken bevestigt, geldt dit als rechtsgeldig akkoord.

4.5. Het prijsaanbod is slechts geldig gedurende de uitdrukkelijk vermelde termijn van het aanbod én enkel met betrekking tot het specifiek vermeld voorwerp. Indien de geldigheidstermijn niet uitdrukkelijk werd opgenomen in de offerte, dan geldt een termijn van dertig (30) kalenderdagen te rekenen vanaf de offertedatum. Bij toekomstige opdrachten of bij de aanvaarding van de offerte na geldigheidstermijn, zijn de voorwaarden van de offerte niet meer van toepassing en kan de Klant deze voorwaarden niet afdwingen.

4.6. ULTIFY is niet verantwoordelijk voor materiële vergissingen, schrijffouten of fouten als gevolg van incorrecte informatie die werd aangeleverd door de Klant in de offertes en behoudt zich het recht voor om in dergelijke gevallen de offerte aan te passen. De Klant behoudt het recht om de aangepaste offerte van ULTIFY te weigeren.

Artikel 5 Prijzen en Betaling

  1. De prijs wordt bepaald op de offerte en geldt ten aanzien van Klant-ondernemingen exclusief btw, behoudens indien anderszins vermeld. Ten aanzien van Klant-consumenten worden de prijzen altijd inclusief btw vermeld.
  2. De prijzen dekken alle kosten en uitgaven, inclusief maar niet beperkt tot lonen, salarissen, sociale lasten, materieel, producten en algemene kosten, die nodig zijn voor de uitvoering van de overeenkomst. Deze kosten en uitgaven worden berekend tegen de tarieven die gelden op de dag van het afsluiten van de overeenkomst, tenzij schriftelijk anders overeengekomen tussen partijen.
  3. De prijs vermeldt op de offerte dekt geenszins de volgende dienstverlening (geen limitatieve opsomming):
    • Het ophalen van afval;
    • Het leveren van sanitaire verbruiksartikelen, waaronder toiletpapier, handzeep, papieren handdoekjes, afvalzakken, enz.;
    • Het verwijderen van obstructies bij schoorsteenvegen;
    • Het opruimen van de Werf;
    • De parkeerkosten;
    • Kosten van eventuele vergunningen;
    • Kosten van signalisatie die noodzakelijk zijn om de Diensten op de Werf uit te voeren.
    Indien de Klant wenst dat de Specialist ter plaatse voormelde diensten alsnog uitoefent, dan wordt dit gekwalificeerd als bijkomende werken zoals uiteengezet in Artikel 4.4.
  4. De prijs geldt zoals op de offerte vermeld, tenzij ULTIFY zich genoodzaakt ziet deze aan te passen in geval van een prijsverhoging van onder andere elementen van de logistieke keten of de productieketen, inclusief de loonkosten en sociale lasten, en/of in geval van een verhoging van de grondstoffen om de Diensten uit te voeren. De eventuele prijsherziening zal geschieden overeenkomstig de wettelijke vereisten en op basis van objectieve parameters. De prijsherziening gebeurt aan de hand van volgende formule:
        P = Po (0,20 + 0,80 x (S/So))
        Waarbij:
        P = de nieuwe prijs na herziening;
        Po = de overeengekomen prijs;
        S = huidige kost op moment van herziening;
        So = kost op ingangsdatum van het contract.
    
  1. De voorwaarden van de offerte zijn geldig gedurende dertig (30) kalenderdagen na de offertedatum, tenzij andersluidend wordt aangegeven.
  2. Indien ULTIFY door de Klant wordt verzocht om inhoudelijke wijzigingen aan te brengen, geldt dit als afwijzing van de oorspronkelijke offerte. In dat geval zal ULTIFY, rekening houdend met de aangevraagde wijzigingen, een nieuwe offerte opstellen.

Artikel 6 Betaling en Facturatie

  1. De betalingstermijn voor alle facturen van ULTIFY is vijftien (15) kalenderdagen na de factuurdatum, tenzij er andersluidende schriftelijke afspraken worden opgenomen op de factuur of in bijzondere voorwaarden. Betalingen moeten tijdig worden gedaan om vertragingen en eventuele extra kosten te voorkomen.
  2. Er geldt een afwijkend betaalregime voor wat betreft de Dienstverlening met betrekking tot ontmossing en schouwrenovatie:
    • 40% van de totaalprijs wordt als voorschot betaald vóór aanvang van de Diensten;
    • 60% van de totaalprijs wordt betaald binnen vijftien (15) kalenderdagen na de factuurdatum.
  3. Voor Klant-ondernemingen die hun factuur via post willen ontvangen, rekent ULTIFY een bijkomende kost aan van 5,00 EUR per factuur. Deze kosten zullen apart vermeld worden op de factuur.
  4. Indien de factuurgegevens incorrect zijn door foutieve informatie verstrekt door de Klant, zal ULTIFY een administratieve kost aanrekenen voor het aanpassen van de factuur. Deze administratieve kost bedraagt 10,00 EUR en zal apart vermeld worden op de aangepaste factuur.
  5. Alle contante betalingen of andere geschenken die door de Klant aan de Specialisten van ULTIFY worden gegeven, zullen nooit worden beschouwd als een betaling voor de geleverde Diensten van ULTIFY. Deze betalingen of geschenken worden altijd als een ‘fooi’ beschouwd. De Klant blijft volledig verantwoordelijk voor de betaling van de Diensten zoals gespecificeerd in de offerte en de daaropvolgende facturen, ongeacht enige fooi die aan de Specialisten wordt gegeven.
  6. Klachten met betrekking tot facturen uitgegeven door ULTIFY, dienen gemotiveerd binnen de acht (8) dagen na hun verzending door middel van een aangetekende brief of middels elk ander wettelijk toegestaan bewijsmiddel door de Klant meegedeeld te worden aan ULTIFY. Bij ontstentenis van klacht binnen deze termijn, wordt de Klant geacht de factuur te hebben aanvaard. Men wordt verzocht steeds de datum en het nummer van de factuur te vermelden.
  7. 6.7. In geval van niet-naleving van de betalingsvoorwaarden met betrekking tot één factuur door de Klant, worden alle openstaande facturen van de Klant onmiddellijk opeisbaar. De inningskosten en protestkosten zijn steeds ten laste van de Klant. Bovendien heeft ULTIFY het recht, zonder enige ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, de verdere prestaties op te schorten of de overeenkomst als ontbonden te beschouwen, onverminderd een aanspraak in hoofde van ULTIFY tot schadeloosstelling van zijn geleden schade.

    6.8. In geval van liquidatie, faillissement of uitstel van betaling van de Klant, zullen de vorderingen van ULTIFY en de verplichtingen van de Klant onmiddellijk opeisbaar zijn.

    6.9. De door de Klant uitgevoerde betalingen zullen altijd eerst toegewezen worden aan alle verschuldigde renten en kosten, nadien aan de langst openstaande opeisbare facturen. Ook wanneer de Klant meldt dat de betaling betrekking heeft op een andere factuur.

    6.10. Ten aanzien van de in gebreke blijvende Klant-onderneming zullen vanaf het verstrijken van de vervaldatum van rechtswege en zonder ingebrekestelling verwijlintresten aangerekend worden gelijk aan minimaal 10% op het factuurbedrag (incl. btw), dan wel aan de toepasselijke wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand bij handelstransacties, als deze hoger ligt. Daarnaast en onverminderd de forfaitaire vergoeding voor de invorderingskosten conform de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, wordt een forfaitaire schadevergoeding aangerekend gelijk aan 10% van het factuurbedrag (inclusief btw) met een minimum van 250,00 EUR, onverminderd het recht van ULTIFY om een hogere schadevergoeding te eisen indien zij zulke schade kan bewijzen.

    6.11. Wanneer de Klant-consumenten in gebreke blijven, zal er na het verstrijken van de vervaldag kosteloos een eerste herinnering worden overgemaakt. ULTIFY behoudt zich het recht voor om voor bijkomende herinneringen kosten aan te rekenen van max. 7,50 EUR, vermeerderd met de verzendkosten van de herinnering. Vanaf de kalenderdag volgend op de dag waarop ULTIFY de eerste herinnering heeft verzonden, zullen er echter verwijlintresten aangerekend worden aan minimaal 10% op het factuurbedrag (incl. btw), dan wel aan de toepasselijke wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand bij handelstransacties, als deze hoger ligt. Daarnaast wordt een forfaitaire schadevergoeding aangerekend, die niet hoger zal zijn dan:

    • 20,00 EUR als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150,00 EUR is;
    • 30,00 EUR vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR, als het verschuldigde saldo tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR ligt;
    • 65,00 EUR vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 EUR, als het verschuldigde saldo hoger dan 500,00 EUR is.
    Er geldt bovendien een absoluut maximumbedrag van 2.000,00 EUR.

    De bepaling uit het voorgaande lid is wederkerig en ook van toepassing wanneer ULTIFY iets verschuldigd is aan de Klant-consument.

    Artikel 7: Levering

    7.1. De levering van Diensten vindt plaats op het adres van de Klant, tenzij anders is overeengekomen.

    7.2. De levertermijn wordt vermeld op de offerte. Ten aanzien van de Klant-onderneming is deze termijn slechts indicatief en geenszins bindend.

    7.3. De kosten van de levering zijn ten laste van Klant en worden afzonderlijk aangerekend op de offerte, tenzij anders is vermeld. De Klant verbindt zich ertoe om de levering te laten gebeuren op een goed berijdbare baan en op een plaats die gemakkelijk bereikbaar is voor de gebruikte vervoersmiddelen. De Klant moet ervoor zorgen dat de Werf ten allen tijde vlot bereikbaar is voor de Specialisten. Onze Specialisten hebben de opdracht de verharde en goed berijdbare weg niet te verlaten. Wanneer zij dit toch doen op verzoek van de Klant om de materialen zo dicht mogelijk bij het werk te kunnen lossen, geschiedt dit volledig op de verantwoordelijkheid van de Klant, zowel wat eventuele beschadigingen aan het eigen materiaal van ULTIFY betreft, als beschadigingen aan de eigendom van de Klant of van die van derden. Eventuele depannagekosten en nutteloos tijdverlies vallen steeds ten laste van de Klant.

    Artikel 8: Duur van de overeenkomst

    8.1. De overeenkomst voor Eénmalige Prestaties of een welbepaalde opdracht eindigt automatisch zodra alle overeengekomen Diensten binnen dat project volledig zijn uitgevoerd en door de Klant werden aanvaard na controle overeenkomstig Artikel 10.5. Voor deze overeenkomsten is geen tussentijdse opzegging mogelijk, tenzij in onderling overleg. Het annuleringsbeleid overeenkomstig Artikel 12 blijft onverlet van toepassing.

    8.2. Bij overeenkomsten die Herhaaldelijke Prestaties omvatten, wordt de overeenkomst geacht van onbepaalde duur te zijn, tenzij in de bijzondere voorwaarden anders is bepaald of er in onderling overleg tussen ULTIFY en de Klant een specifieke duur werd afgesproken.

    De Klant-onderneming heeft het recht om de overeenkomst op te zeggen, mits een opzegtermijn van 6 maanden in acht wordt genomen, tenzij anders overeengekomen. Indien de Klant-onderneming niet in staat is om de volledige opzegtermijn van 6 maanden te respecteren, zal een opzegvergoeding verschuldigd zijn die gelijk is aan het factuurbedrag voor die 6 maanden.

    De Klant-consument heeft het recht om de overeenkomst op te zeggen, mits een opzegtermijn van 3 maanden in acht wordt genomen, tenzij anders overeengekomen. Indien de Klant-consument niet in staat is om de volledige opzegtermijn van 3 maanden te respecteren, zal een opzegvergoeding verschuldigd zijn die gelijk is aan het factuurbedrag voor die 6 maanden.

    Artikel 9: Voorbereiding van de werken

    9.1. Afspraken voor de plaatsbeschrijving

    Afspraken voor de plaatsbeschrijving, zoals uiteengezet in Artikel 4.3, zullen steeds in onderling overleg worden vastgelegd. Een plaatsbeschrijving zal steeds vereist zijn voor renovatiewerken. De Klant dient ervoor te zorgen dat ULTIFY op het overeengekomen tijdstip toegang kan krijgen tot de ruimte waarin de opmeting zal plaatsvinden.

    Indien de afspraak voor de plaatsbeschrijving niet kan plaatsvinden door toedoen van de Klant, zal ULTIFY een forfaitaire vergoeding aanrekenen van 1,00 EUR/km voor de onnodige verplaatsingen en 50,00 EUR per Specialist. Deze vergoeding is niet verschuldigd indien de Klant minstens 48 uur op voorhand met een gegronde reden laat weten dat de afspraak niet kan doorgaan.

    Wanneer de afspraak niet kan plaatsvinden door toedoen van ULTIFY, zal de Klant-consument eveneens aanspraak kunnen maken op een vergoeding voor diens aantoonbare schade.

    9.2. Alternatieven voor plaatsbeschrijving

    Indien ULTIFY en de Klant overeenkomen dat een plaatsbeschrijving niet noodzakelijk is, rust op de Klant de verantwoordelijkheid om ULTIFY te voorzien van een zo volledig en nauwkeurig mogelijke weergave van de situatie door middel van foto’s en andere relevante documentatie.

    Onjuiste of onvolledige informatie kan aanleiding geven tot prijsaanpassingen, waarover ULTIFY steeds helder zal communiceren.

    9.3. Planning van de uitvoering

    Na ondertekening van de offerte en betaling van het voorschot zal ULTIFY een datum aangeven voor de uitvoering van de overeengekomen Diensten. De datum kan worden beïnvloed door factoren zoals weersomstandigheden, interne planning en specificiteit van de Werf.

    9.4. Wijziging van de uitvoeringsdatum

    Indien de Klant de voorgestelde datum weigert, zal in onderling overleg een nieuwe datum worden bepaald. De Klant dient ervoor te zorgen dat de Diensten op de nieuwe datum uitgevoerd kunnen worden.

    9.5. Bevestigings- en herinneringsmails

    Na overeenstemming over een tijdstip zal ULTIFY een bevestigingsmail sturen. Eén week voorafgaand aan elke afgesproken datum stuurt ULTIFY een herinneringsmail.

    Artikel 10: Verplichtingen van de Klant

    Artikel 10 Verplichtingen van de Klant

    10.1. De Klant dient ervoor te zorgen dat ULTIFY op het overeengekomen tijdstip toegang kan krijgen tot de ruimte waarin de Diensten zullen worden uitgevoerd.

    10.2. De Klant dient ervoor te zorgen dat de ruimte waarin de Diensten zullen worden uitgevoerd, volledig toegankelijk en vrij van derden is op het moment dat ULTIFY haar werkzaamheden aanvangt. Dit omvat onder meer het vrijmaken van oppervlaktes die schoongemaakt moeten worden, het verwijderen van alle aanwezige werkmannen en het finaliseren van de bouwwerken op de Werf. Indien de Klant niet aan deze voorwaarden voldoet, waardoor de uitvoering van de werkzaamheden van ULTIFY belemmerd worden, behoudt ULTIFY zich het recht voor de werken op te schorten of aanvullende kosten in rekening te brengen als gevolg van vertragingen of belemmeringen. Deze kosten komen overeen met de forfaitaire vergoeding in Artikel 11.5.

    10.3. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om ervoor te zorgen dat de werkomstandigheden voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen en overheidsvoorschriften en tevens tijdig zorg te dragen voor de nodige voorbereidingen, vergunningen en ontheffingen en in het bijzonder zijn verbintenissen zoals opgenomen in geheel Artikel 10 na te komen, opdat de werken naar behoren kunnen worden uitgevoerd. In het geval de werken worden hierdoor vertraagd, kan ULTIFY hiervoor geenszins aansprakelijk worden gesteld en gelden de forfaitaire schadevergoedingen ten aanzien van de Klant, overeenkomstig Artikel 11.5.

    10.4. Voor de uitvoering van de Diensten dient de Klant water en elektriciteit ter beschikking te stellen.

    10.5. De Klant is verplicht ervoor te zorgen dat hijzelf of een derde de door ULTIFY opgeleverde Diensten kan controleren na oplevering. Indien de Diensten na deze controle worden goedgekeurd, wordt de Klant geacht de Diensten te hebben aanvaard in de staat waarin ze zich bevinden op het moment van de controle. Indien geen controle mogelijk was, moeten klachten met betrekking tot de opgeleverde Diensten gemeld worden binnen de vierentwintig (24) uur na oplevering, overeenkomstig artikel 21.

    10.6. De Klant verbindt zich ertoe om geenszins te discrimineren op grond van geslacht, taal, huidskleur, godsdienst, gender, ras, nationaliteit, herkomst, seksuele geaardheid of enige andere persoonlijke eigenschap. Deze bepaling geldt in de breedste vorm en is van toepassing op alle aspecten van de samenwerking met ULTIFY, inclusief maar niet beperkt tot de Specialisten. Elke vorm van discriminatie wordt beschouwd als een ernstige schending van deze overeenkomst, en ULTIFY behoudt zich het recht voor om passende maatregelen te nemen, waaronder het opschorten of beëindigen van de dienstverlening, indien dergelijke discriminerende praktijken worden vastgesteld, overeenkomstig artikel 13.

    Werken die de toegang vereisen tot eigendom van buren

    10.7. Indien ULTIFY voor de uitvoering van de overeengekomen Diensten toegang nodig heeft tot eigendom van de buren van de Klant, dient de Klant ervoor te zorgen dat hij vooraf een schriftelijke toestemming verkrijgt van de eigenaar van de betreffende eigendom, samen met een staat van bevinding van de te betreden eigendom, en deze documenten uiterlijk vierentwintig (24) uur voor aanvang van de Diensten aan ULTIFY te verstrekken.

    Indien de Klant nalaat om deze documenten te verstrekken, wordt ervan uitgegaan dat de Klant de benodigde toestemming heeft verkregen en kan ULTIFY niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele geschillen die voortvloeien uit het ontbreken van deze toestemming.

    Schoorsteenrenovatie

    10.8. Vooraleer ULTIFY een offerte opstelt, dient de Klant ULTIFY te voorzien van alle relevante informatie met betrekking tot het schoorsteenvegen, zoals bijzondere specificaties (bv. een zeer zware kachel of een afwijkende schoorsteenpijp, etc.).

    10.9. De Klant dient ervoor te zorgen dat de schouw vierentwintig (24) uur vóór het overeengekomen tijdstip niet wordt gebruikt.

    10.10. De Klant dient ervoor te zorgen dat de desgevallende kachel vóór het overeengekomen tijdstip verplaatst wordt, indien deze niet door één Specialist verplaatst kan worden.

    10.11. De Klant is zich bewust van het feit dat de schouw niet afdoende gereinigd kan worden, wanneer onder meer de kachel niet werd verplaatst overeenkomstig Artikel 10.9. of de schouw zich in een slechte staat bevindt (bv. scheef door ouderdom, incorrecte verbinding schoorsteenpijp, gebrekkige installatie van de kachel/schouw, etc.). Dit doet geen afbreuk aan de verplichting van de Klant om het volledig factuurbedrag (inclusief btw) te betalen.

    10.12. De Klant kan steeds een betalende camera-inspectie vragen aan ULTIFY om staat van zijn schouw in beeld te brengen, alvorens over te gaan tot bestelling van het schoorsteenvegen. De Klant verbindt zich ertoe dit aan te vragen voor start van de werken, aangezien dit mee moet worden opgenomen in de offerte.

    Artikel 11 Uitvoering van de werken

    11.1. ULTIFY zal de overeenkomst altijd naar best vermogen, inzicht en de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Er wordt hierbij rekening gehouden met de specificaties van de Dienst. ULTIFY zal alle mogelijke middelen aanwenden om de verbintenissen te voldoen, echter zonder dat deze verbintenissen kunnen worden begrepen als resultaatverbintenissen.

    11.2. Om de goede uitvoering van de werken te kunnen garanderen, heeft ULTIFY het recht om bepaalde werkzaamheden door een onderaannemer te laten uitvoeren.

    11.3. De Klant moet ervoor zorgen dat de werkomstandigheden voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen en overheidsvoorschriften. Tevens dient de Klant tijdig de nodige voorbereidingen te treffen en de verplichtingen volgens Artikel 10 na te komen, zodat de Diensten op een veilige manier voor de Specialisten en naar de wensen van de Klant kunnen worden uitgevoerd.

    11.4. Tenzij anders overeengekomen tussen beide partijen, zullen de Diensten uitsluitend worden verricht op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van de wettelijke feestdagen.

    Vergoeding wegens vertragingen door een fout vanwege de Klant

    11.5. In het geval de Diensten worden vertraagd door het toedoen van de Klant, kan ULTIFY hiervoor geenszins aansprakelijk worden gesteld. ULTIFY zal een bijkomende vergoeding in rekening gebracht worden van 50,00 EUR/uur/Specialist in rekening brengen voor vertragingen van de werken.

    Indien ULTIFY van oordeel is dat de Diensten niet meer kunnen worden uitgevoerd op het afgesproken tijdstip wegens de vertragingen door toedoen van de Klant, dan behoudt ULTIFY zich het recht voor om de werken op te schorten en uit te stellen naar een latere datum. Bij vertragingen die ervoor zorgen dat de werken niet meer uitgevoerd kunnen worden op het overeengekomen tijdstip, zal een forfaitaire vergoeding van 250,00 EUR/Specialist in rekening worden gebracht.

    11.6. Indien ULTIFY nutteloze verplaatsingen moet maken ten gevolge van de nalatigheid van de Klant, zullen deze afzonderlijk in rekening worden gebracht in de vorm van een forfaitaire vergoeding van 1,00 EUR/km + 50 EUR/uur/Specialist van ULTIFY.

    11.7. Deze forfaitaire vergoedingen gelden onverminderd het factuurbedrag dat de Klant verschuldigd is aan ULTIFY en dekt hun schade in geval van een contractuele wanprestatie van de Klant.

    11.8. De Klant-consument kan eveneens aanspraak maken voor diens aantoonbare schade wegens vertragingen in hoofde van ULTIFY.

    Artikel 12 Annuleringsbeleid

    Annuleren van Eénmalige Prestaties

    12.1. Indien de Klant de overeengekomen Eénmalige Diensten wenst te annuleren tot achtenveertig (48) uur na verzending van de bevestigingsmail, zal de Klant een annuleringsvergoeding verschuldigd zijn van 20% van het factuurbedrag (inclusief btw) met een minimum van 100,00 EUR, onverminderd het recht van ULTIFY om een hogere schadevergoeding te eisen indien zij zulke schade kan bewijzen.

    Indien de Klant de overeengekomen Eénmalige Diensten annuleert meer dan achtenveertig (48) uur na verzending van de bevestigingsmail, zal de Klant een annuleringsvergoeding verschuldigd zijn gelijk aan het volledig factuurbedrag (inclusief btw), onverminderd het recht van ULTIFY om een hogere schadevergoeding te eisen indien zij zulke schade kan bewijzen.

    Deze bepalingen doen geenszins afbreuk aan het herroepingsrecht van de Klant-consument, zoals uiteengezet in Artikel 16.

    Annuleren van Herhaaldelijke Prestaties

    12.2. De Klant kan kosteloos een beurt van de Herhaaldelijke Prestaties die meer of gelijk aan vier (4) keer per maand worden gepresteerd annuleren, op voorwaarde dat dit binnen dertig (30) dagen voorafgaand aan de datum waarop de Dienst niet kan plaatsvinden, schriftelijk wordt gemeld aan ULTIFY.

    Het is noodzakelijk dat de Klant eerst in overleg gaat met ULTIFY om een nieuwe datum vast te leggen voor de uit te voeren dienst. Enkel wanneer dit overleg niet tot een akkoord leidt, is het mogelijk om de beurt definitief te annuleren.

    Indien niet aan deze voorwaarden is voldaan, behoudt ULTIFY zich het recht voor om de gebruikelijke annuleringsvergoeding in rekening te brengen overeenkomstig deze algemene voorwaarden.

    12.3. De annulatievergoeding en/of het forfaitair bedrag wordt in rekening gebracht bij de volgende facturatie. Indien een voorschot betaald werd door de Klant, overeenkomstig Artikel 6.2., zal dit bedrag worden aangewend om de betaling van de annuleringsvergoeding en/of het forfaitair bedrag te voldoen.

    12.4. De annulatievergoeding moet binnen veertien (14) dagen na annulering worden betaald. Indien de Klant niet betaalt binnen de termijn van veertien (14) dagen na annulering, is ULTIFY gerechtigd om verdere juridische stappen te ondernemen, waaronder het inschakelen van een incassobureau of het starten van een gerechtelijke procedure, om betaling te verkrijgen.

    12.5. Indien de Klant de overeengekomen Diensten wenst te annuleren, dan dient de Klant dit steeds schriftelijk te melden aan ULTIFY door middel van een aangetekend schrijven, of elk ander wettelijk toegestaan bewijsmiddel.

    12.6. De annulatievergoeding dekt de aanzienlijke verstoring van de planning en de bijkomende kosten die ULTIFY hierdoor oploopt.

    Artikel 13 Ontbinding

    13.1. ULTIFY behoudt zich het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen in geval van een ernstige tekortkoming in hoofde van de Klant die een verderzetting van de overeenkomst conform deze algemene voorwaarden onmogelijk maakt.

    13.2. Als ernstige tekortkoming in hoofde van de Klant die een verderzetting van de overeenkomst conform deze algemene voorwaarden onmogelijk maken, wordt uitdrukkelijk beschouwd (de opsomming is niet-limitatief):

    • Bedrog (bv. opzettelijke vervuiling van de locatie)

    • Herhaaldelijke pogingen tot schendingen van het afwervingsverbod, overeenkomstig Artikel 17;

    • Het nemen van onnodige risico’s die kunnen leiden tot schade of letsel aan personen of eigendommen;

    • Wanneer de Klant herhaaldelijk nalaat zijn verplichtingen van deze voorwaarden na te leven, nadat ULTIFY hen daar van op de hoogte heeft gesteld;

    • Wanneer de Klant artikel 10.6 schendt en daardoor een verdere samenwerking onmogelijk wordt.

    13.3. De Klant is eveneens gerechtigd om de overeenkomst te ontbinden in geval van aantoonbare ernstige tekortkomingen in hoofde van ULTIFY, die een verderzetting van de overeenkomst onmogelijk maken.

    Artikel 14 Aansprakelijkheid en overmacht

    14.1. ULTIFY kan enkel aansprakelijk worden gesteld indien een zware fout en/of bedrog t.a.v. haar is bewezen, doch niet in geval van lichte fout. Hetzelfde geldt indien ULTIFY een beroep doet op onderaannemers.

    14.2. Behalve in geval van fraude, opzet, bedrog, zware fout en onverminderd andere dwingende wettelijke bepalingen, is de aansprakelijkheid van ULTIFY beperkt tot:

    • Vergoeding van de schade aan de Klant die rechtstreeks en enkel het gevolg is van de contractuele tekortkomingen van ULTIFY en/of de vastgestelde gebreken aan de goederen.

    • Tot maximum een bedrag van de totaalprijs van de goederen vermeld in de overeenkomst tussen de partijen.

    14.3. ULTIFY kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade die is ontstaan door werken van derden, waaronder aannemers of onderaannemers, die pas zichtbaar wordt na het schoonmaken van de Werf. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, krassen in nieuwe ramen die pas zichtbaar worden na het reinigen van de ramen, of producten die tijdens de bouwwerkzaamheden zijn gebruikt en niet kunnen worden verwijderd uit bepaalde materialen. Iedere schade die voortvloeit uit onbehoorlijk werk van bouwfirma’s, derden of aannemers valt volledig buiten de aansprakelijkheid van ULTIFY. ULTIFY aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid voor defecten of gebreken die door derden zijn veroorzaakt en later zichtbaar worden tijdens of na de oplevering van de werken van ULTIFY.

    14.4. De Klant erkent en aanvaardt dat door ULTIFY uitgevoerde Diensten mogelijk ongemakken of hinder kan veroorzaken voor de woning van de Klant, alsook de woning of handel van de buren van de Klant. ULTIFY is in geen geval aansprakelijk voor dergelijke hinder of ongemakken.

    14.5. ULTIFY wordt bevrijd van haar verbintenissen in geval van overmacht, zonder dat de Klant enig recht verkrijgt op een vergoeding en dit zolang de oorzaak en/of de gevolgen van de overmacht bestaan.

    14.6. Overmacht wordt gezien als een plotse, onvoorspelbare gebeurtenis; buiten de wil van de partijen, die de uitvoering van (een deel van) de overeenkomst onmogelijk maakt.

    14.7. Als overmacht in hoofde van ULTIFY wordt uitdrukkelijk, zonder limitatief te zijn, beschouwd: brand, technische stoornissen, materiële defecten van het materiaal van ULTIFY, onveilige weersomstandigheden voor de Specialisten van ULTIFY, verkeersongevallen, autopech en andere situaties die de activiteiten van ULTIFY ernstig bemoeilijken, onveilig of onmogelijk maken en die niet aan haar kunnen worden toegerekend.

    14.8. Indien er reeds gedeeltelijk aan de overeenkomst werd voldaan door ULTIFY of de overeenkomst slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, is ULTIFY gerechtigd om deze goederen afzonderlijk te factureren.

    14.9. Voor het reeds betaalde gedeelte in de overeenkomst dat omwille van overmacht in hoofde van ULTIFY niet verder uitgevoerd kan worden, is de Klant gerechtigd op een pro rata terugbetaling.

    Artikel 15 Garantie ten aanzien van Klant-consumenten

    15.1. Door de wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van consumenten werden wettelijke waarborgen ingevoerd betreffende een wettelijke garantie.

    15.2. De Klant-consument heeft een wettelijke garantie ten belope van 2 jaar vanaf de levering van de bestelde goederen. De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien een non-conformiteit van het geleverde goed wordt vastgesteld. Het consumptiegoed vertoont een gebrek van non-conformiteit wanneer het geleverde goed niet overeenkomt met het gevraagde of bestelde goed. In dit geval zal de Klant-consument een recht op gratis herstel of vervanging krijgen van het gebrekkige/niet-conform geleverde koopwaar ten laste van ULTIFY.

    15.3. Indien de consument het gebrek vaststelt moet die ULTIFY op straffe van verval van zijn rechten, zo snel mogelijk informeren over het gebrek. Zo spoedig mogelijk is in ieder geval binnen de 2 maanden vanaf de dag waarop het gebrek werd vastgesteld.

    15.4. Meer informatie kan u vinden op de website van de FOD Economie: https://economie.fgov.be.

    15.5. De wettelijke garantie vermeld onder dit artikel 15 ‘Garantie ten aanzien van Klant-consumenten’ is niet van toepassing op Klant-ondernemingen.

    15.6. Na de wettelijke garantie van 2 jaar kan de Klant-consument zich nog steeds beroepen op het stelsel van de verborgen gebreken.

    Artikel 16 Herroepingsrecht ten aanzien van Klant-consumenten

    16.1. In geval van een overeenkomst op afstand (bv. een overeenkomst die online of via mail wordt gesloten) of van een buiten de verkoopruimten gesloten overeenkomst, beschikt de Klant-consument over een herroepingsrecht.

    16.2. De Klant-consument heeft een herroepingsrecht voor een termijn van 14 dagen vanaf de dag volgend op de dag waarop de Klant-consument of door de Klant-consument aangewezen derde fysiek bezitneemt van het goed, zonder motivering, en zonder andere bijkomende kosten. De Klant-consument heeft geen herroepingsrecht voor gepersonaliseerde bestellingen aangezien die op maat van de consument gemaakt worden (het gaat dan om goederen die vervaardigd zijn volgens de specificaties van de klant) of voor producten die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn.

    16.3. De Klant-consument heeft geen herroepingsrecht in het geval dat de Diensten volledig werden uitgevoerd, mits uitdrukkelijke voorafgaande instemming vanwege de Klant-consument en deze daarbij erkent diens herroepingsrecht te verliezen, overeenkomstig artikel VI.53, 1° WER.

    16.4. De Klant-consument kan zijn herroepingsrecht laten gelden door – binnen de hierboven vermelde herroepingstermijn – het herroepingsformulier, beschikbaar via deze link, ingevuld en ondertekend door te sturen aan de onderneming. Ook een ondubbelzinnige verklaring, zonder gebruik van het modelformulier, waaruit duidelijk de beslissing tot herroeping blijkt, volstaat.

    16.5. Als de overeenkomst wordt herroepen, ontvangt de Klant-consument alle betalingen, inclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten vanwege een andere leveringswijze dan de goedkoopste standaardlevering), binnen 14 dagen terug. ULTIFY mag wachten met terugbetaling totdat het product is teruggezonden of totdat is aangetoond dat het product is teruggezonden.

    16.6. De Klant-consument dient de producten onverwijld, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terug te zenden of te overhandigen. De kosten voor het terugzenden zijn voor rekening van de Klant-consument.

    16.7. Indien de Klant-consument het goed behandelt op een manier die verdergaat dan noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking van het product vast te stellen, kan een waardevermindering worden aangerekend.

    16.8. De bepalingen uit dit artikel 16 zijn niet van toepassing op Klant-ondernemingen.

    Artikel 17 Afwervingsverbod

    17.1. De Klant verbindt zich ertoe om gedurende de looptijd van de overeenkomst en tot twaalf maanden na beëindiging, op geen enkele wijze Specialisten van ULTIFY direct of indirect in dienst te nemen of anderszins samen te werken.

    17.2. Bij overtreding van dit afwervingsverbod zal de Klant een schadevergoeding verschuldigd zijn van minimaal 2.000,00 EUR, onverminderd het recht van ULTIFY om bijkomende schade te bewijzen.

    17.3. Dit verbod geldt wederkerig ten aanzien van Klant-consumenten.

    Artikel 18 Intellectuele eigendom

    18.1. ULTIFY behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op haar modellen en – indien van toepassing – op de door haar geleverde goederen (in welk stadium van uitvoering zij zich ook mogen bevinden) en op alle documenten die zij aan de Klant overmaakt. Deze modellen en/of documenten mogen op geen enkele wijze worden overgemaakt aan derden.

    Artikel 19 Verwerking van persoonsgegevens

    19.1. Wat betreft de verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van de uitvoering van de overeenkomst door ULTIFY, zal ULTIFY optreden als verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming nr. 2016/679 van 27 april 2016 en de Belgische wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, zoals van tijd tot tijd gewijzigd of vervangen.

    19.2. De persoonsgegevens zullen enkel worden verwerkt in overeenstemming met de privacyverklaring, die raadpleegbaar is op https://ultify.be/privacy-policy/.

    19.3. Voor alle andere verzoeken of vragen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens van de Klant kan hij/zij contact opnemen via de contactgegevens vermeld in Artikel 1.

    Artikel 20 Beeldmateriaal

    20.1. ULTIFY behoudt zich het recht voor om beeldmateriaal van haar realisaties (voor- en-na-beelden, etc.) te publiceren op haar sociale mediakanalen en haar website voor commerciële doeleinden. Gelieve dit tijdig te melden (via de contactgegevens in Artikel 1) mocht je hier bezwaar tegen hebben.

    Artikel 21 Klachtenprocedure

    21.1. In geval van klachten, moedigen we je aan om in eerste instantie contact met ons op te nemen via de contactgegevens vermeld in Artikel 1.

    21.2. Als klachten betrekking hebben op producten en/of facturen, gelieve dan altijd het factuurnummer te vermelden.

    21.3. Op elke overeenkomst, aanbieding of advies is het Belgisch recht van toepassing, onverminderd het recht van de consumenten die hun woonplaats buiten het Belgisch grondgebied hebben om zich op bepalingen van dwingend recht uit hun nationale wetgeving te beroepen.

    21.4. Eventuele geschillen betreffende de geldigheid, de uitlegging, de uitvoering of de uitdoving van deze voorwaarden en de overeenkomsten waarop de voorwaarden van toepassing zijn, behoren naar keuze van eiser tot de bevoegdheid van de rechtbanken van de zetel van ULTIFY (onverminderd het recht van de consumenten om zich op bepalingen van artikel 624 Gerechtelijk Wetboek te beroepen).

    Artikel 22 Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

    22.1. Op elke overeenkomst, aanbieding of advies is het Belgisch recht van toepassing.

    22.2. In geval van een geschil tussen ULTIFY en de Klant betreffende de geldigheid, de uitlegging, de uitvoering of de uitdoving van deze voorwaarden en de overeenkomsten waarop de voorwaarden van toepassing zijn, zullen de partijen het geschil eerst trachten minnelijk op te lossen door middel van onderling overleg. Het minnelijk overleg zal aanvangen binnen de tien (10) dagen na de kennisgeving van het conflict tussen de partijen en zal niet langer duren dan vier (4) dagen.

    22.3. Enkel wanneer de minnelijke weg niet volstaat om het conflict op te lossen, zullen de partijen, alvorens gerechtelijke stappen te ondernemen, het geschil proberen op te lossen door bemiddeling. De partijen zullen een bemiddelaar selecteren uit de lijst van bemiddelaars, die erkend zijn door de Federale Bemiddelingscommissie, en zullen zich verbinden om persoonlijk deel te nemen aan ten minste één bemiddelingsbijeenkomst, of door iemand met beslissingsbevoegdheid af te vaardigen. De kosten van bemiddeling worden per hoofdelijk aandeel verdeeld onder de partijen. De bemiddeling zal aanvangen binnen vijftien (15) dagen na de kennisgeving van de bemiddelingsaanvraag door een partij aan een andere partij, en tenzij anders overeengekomen tussen partijen, zal de bemiddeling niet langer duren dan vijftien (15) dagen.

    22.4. In geval van mislukking van de bemiddeling, zal het geschil naar keuze van de eisende partij worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbanken van de zetel van ULTIFY.

    Artikel 23 Slotbepalingen

    23.1. Indien er bijzondere voorwaarden worden opgenomen op de offerte, factuur of overeenkomst en deze voorwaarden verschillen van de algemene voorwaarden, hebben deze bijzondere voorwaarden voorrang op de algemene voorwaarden, hoewel de overige algemene voorwaarden een aanvullende werking hebben en onverwijld van toepassing blijven. De algemene voorwaarden of inkoopvoorwaarden van de Klant of een derde partij zijn in geen geval van toepassing in de relatie tussen de Klant en ULTIFY.

    23.2. De bepalingen van de volledige overeenkomst tussen de Klant en ULTIFY zijn deelbaar en indien één of meer van deze bepalingen ongeldig worden verklaard, dan zal dit de geldigheid van de overige bepalingen niet aantasten.

    23.3. Indien een bepaling als overmatig ruim of nietig wordt verklaard, zal de bepaling, niettegenstaande dit feit, uitvoerbaar zijn tot het maximum toegelaten bij wet. Indien een bepaling als volledig ongeldig wordt beschouwd, zal de bepaling vervangen worden door een bepaling die zo dicht mogelijk het economische effect en de bedoeling van de partijen van de ongeldig verklaarde bepaling benadert.

Copyright © 2024 ULTIFY BV. Alle rechten voorbehouden.

Scroll to Top